Indri Hartuti, Dwi Cahyadi
Wibowo, Yudita Susanti.
STKIP Persada Khatulistiwa Sintang, Jl.
Pertamina-Sengkuang, Sintang
Abstract: The background of
research by lack speaking skills of students in class V elementary school 13
Entogong districts Kayan Hulu school year 2016/2017. Focus the research problem
that is how is the increase in the ability to speak using the method of
brainstorming in class V elemenatry school 13 Entogong districts Kayan Hulu
school year 2016/2017. The purpose from research is to increase their speaking
ability class V elementary school 13 Entogong. Type of research is a classroom
action research. with descriptive qualitative research method. The results of
this study suggest that the ability to speak using the method of brainstorming
in class V student elementary school 13 Entogong districts Kayan Hulu school
year 2016/2017 increased. This can be seen from the test results of students in
the cycle I with the classical
completeness 66,7% increase in cycle II into 93,3%. From results and discussion
research it can be concluded that application of the method of brain
storming can increase their speaking
ability students.
Keywords: Speaking Ability, Method Brainstorming
Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya
kemampuan siswa dalam berbicara kelas V
Sekolah Dasar Negeri 13 Entogong Kecamatan Kayan Hulu tahun pelajaran
2016/2017. Fokus masalah penelitian yaitu; bagaimanakah peningkatan kemampuan
berbicara menggunakan metode brainstorming pada siswa kelas V Sekolah
Dasar Negeri 13 Entogong Kecamatan Kayan Hulu tahun pelajaran 2016/2017? Tujuan
dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa kelas V
Sekolah Dasar Negeri 13 Entogong. Jenis Penelitian yaitu Penelitian Tindakan
Kelas dengan metode penelitian kualitatif deskriptif. Hasil penelitian ini
menyatakan bahwa kemampuan berbicara menggunakan metode brainstorming
pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 13 Entogong Kecamatan Kayan Hulu Tahun
Pelajaran 2016/2017 adalah meningkat. Hal ini dapat dilihat dari hasil tes
siswa pada siklus I dengan ketuntasan klasikal 66,7% meningkat pada siklus II
menjadi 93,3%. Dari hasil dan pembahasan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa
penerapan metode brainstorming dapat meningkatkan kemampuan berbicara
siswa.
ojs: http://jurnal.stkippersada.ac.id/index.php/KAN/article/view/221
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete